torsdag 17. januar 2013

Sunn fiskegrateng; homestyled;)

For å være helt ærlig, sliter jeg skikkelig med å spise fisk, det har jeg alltid gjort men håpte jeg kunne vokse det fra meg, sånn som med en del andre ting.. Den gang ei:/ Vil virkelig lære meg å spise fisk, så kom gjerne med tips;) verst er rød fisk, blir kvalm etter jeg har spist det.. Men nok om det, her er en hjemmelaget fiskegrateng inspirert fra Kristine Weber, men har gjort litt om på den, da noe ikke funket for meg..:)

Denne er full av protein og sunt fett :)

500g torsk
100g (fullkorns)makaroni
4 dl melk
2 egg
100g kesam original
1 ts dijon sennep
1 ts Johannesbrødkjernemel
salt, pepper, malt muskatnøtt
3 ss (ca 30g) parmesan
3 ss (ca 30g) finmalte mandler (eller male nøtter selv)

- Kok opp melk med muskat, salt og pepper. Ha i makaroni og kok i ca halve koketiden. Skill eggene og rør inn kun eggeplommene til du får en tykk saus (NB; den skal ikke koke). Ha kjelen av platen og rør inn kesam (ikke mager, den vil skille seg) og sennep. Hvis den ikke er tykk nok, kan du jevne med Johannesbrødkjernemel:)

- Skjær fiskestykkene i små firkanter og ha i blandingen. Stivpisk eggehvittene og vend inn til slutt, hell alt i en ildfast form.

- Ha over finraspet parmesan og finmalte mandler. Inn i ovnen på midtre/nedre del på 200 grader i 30-35 min.

Mens denne stod og godgjorde seg i ovnen, skyndet jeg meg ut med hundene.. Jogget en runde oppi byen her på en halv time mens Arne passet gratengen..;) Da var det godt med varm mat da jeg kom hjem..:)

Server med friske grønne saker;)


























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar